MARK Me

Rakennamme sinulle uutta markkinoinnin sisältöpalvelua

Tehtävämme on rohkaista, inspiroida ja tukea jäseniämme menestymään. Tässä meitä auttavat alansa parhaat asiantuntijat, joiden oppeja ja näkökulmia pääset seuraamaan uudessa jäsenpalvelussamme. Juuri silloin, kun sinulle sopii – missä tahansa oletkin. Palvelu avautuu helmikuun 2020 lopulla.

Teemat 2020

Kysyimme sekä mainostajilta että toimistoilta, mitkä ovat markkinoinnissa ne taidot, joilla on eniten merkitystä yrityksen menestymisen kannalta. Tiivistimme tulokset seuraaviin teemoihin:

• Asiakasymmärrys
  • Markkinointistrategia
  • Brändi, kilpailuedun luominen
  • Kaupallistaminen, konseptit ja kasvu
  • Markkinoinnin rooli ja merkitys liiketoiminnalle
  • Analyyttinen, kriittinen ajattelu
  • Asiakaskokemuksen kokonaisvaltainen johtaminen
  • Markkinoinnin tulosvastuu, toimenpiteistä tuottamiseen
  • Viestintä, ansaittu media ja yhteisöt
  • Luovuus, liiketoimintalähtöisesti
  • Tarinankerronta
  • Yhteiskunnalliset ja kulttuurilliset ilmiöt markkinoinnissa
  • Markkinoinnin ajankohtaiset tiedot ja taidot
  • Itsetuntemus ja vuorovaikutus

Näihin teemoihin pureudumme tänä vuonna, videohaastatteluissa mukana:

Asiakasymmärrys
Roope Ruotsalainen / Frankly Partners

Mitä tarkoittaa asiakasymmärrys 2020? TOP 3 haastetta, joita asiakkailla on? Onko eroa B2C- ja B2B-puolella? Miten asiakaslähtöisyys muuttaa markkinointia? Mikä osa asiakasymmärryksestä pitäisi olla mainostajalla ja mitä lisäarvoa toimisto voi tuoda? Mitä dataa ja teknologiaa tekemisen ja johtamisen tueksi?

Markkinointistrategia
Kati Nurminen / Marketing Clinic

Mitä tarkoittaa markkinointistrategia 2020? Millaisia haasteita asiakkailla, mihin tarvitsevat apua? Onko jotain toimialoja yhdistäviä haasteita? Vieläkö Kotlerin opit toimivat? Miksi markkinoinnin tulisi olla johtoryhmässä? Tuoko kansainvälistyvä toimintaympäristö uuden kerroksen strategiaan?

Brändi, kilpailuedun luominen
Jari Danielsson / Kuudes

Miten luodaan pesunkestävä brändi 2020? Millaisia haasteita asiakkailla on? Brändi vaatii systemaattista ja sitoutunutta työtä ja silti muutosvalmiutta tässä ajassa, miten huolehtia perusta kuntoon? Miten brändin merkitys tulisi kommunikoida johdolle? Brändi elää vahvasti mukana yhteiskunnan ja kulttuurin muutoksissa, miten olla rohkea ja ottaa kantaa myös yhteiskunnalliseen keskusteluun?

Kaupallistaminen, konseptit ja kasvu
Petri Uusitalo / Proof Advisory

Kaupallistamisen taito on  kansantaloudellisesti merkittävää osaamista: Suomi on pärjännyt jo vuosia innovaatioiden tuottamisessa maailman tilastoissa, mutta kaupallistamisessa tulemme heti Albanian jälkeen sijalla 87. Uudet innovaatiot eivät siis päädy tuotteeksi tai palveluksi asti: Millaisia haasteita asiakkailla on? Onko jotain toimialoja yhdistäviä haasteita?  Miten uusia markkinoita voisi kartoittaa?

Analyyttinen, kriittinen ajattelu
Anssi Rantanen / GrowthTribe

Organisaatot janoavat ketterää kehittämistä ja markkinoinnin tekemistä, mutta ovatko ne valmiita siihen, mitä uudet osaajat tuovat mukanaan? Miten kriittistä ajattelua voisi kehittää? Miten rohkaistua keskusteluun, joka haastaa omia ajattelumalleja? Growth Hackingin trendit 2020?

Asiakaskokemuksen kokonaisvaltainen johtaminen
Jaakko Lempinen / YLE

YLE kilpailee Netflixin ja muiden kansainvälisten suoratoistopalveluiden kanssa:  miten pärjätä tässä kilpailussa? Miten asiakas liikkuu ekosysteemissä ja mikä luo hänelle arvoa? Mistä tunnistaa kriittiset kohtaamiset eri kanavissa? Miten osallistaa koko organisaatio toteuttamaan toivottua asiakaskokemusta?

Markkinoinnin tulosvastuu, toimenpiteistä tuottamiseen
Aarne Töllinen / Barona

Mitä ominaisuuksia vaaditaan markkinointijohtajalta 2020-luvulla? Mikä merkitys organisaation yhteisellä ymmärryksellä ja suunnalla on? Miten koet balanssin taktisen ja brändillisen tekemisen välillä – vai tarvitseeko niitä erottaa? Miten tunnistetaan arvoa tuottamaton tekeminen? Mikä osa markkinointiosaamisesta pitää olla itsellä ja minkä voi ostaa ulkoa? Miten löytää sopivat teknologiat tekemisen tueksi?

Viestintä, ansaittu media ja yhteisöt
Inna-Pirjetta Lahti / PINGHelsinki

Mitä trendejä viestinnässä, sisällöissä ja vaikuttajamarkkinoinnissa on 2020? Onko B2C- ja B2B-puolella eroja? Miten mediasuhteita luodaan ja hoidetaan tehokkaasti? Miten rakennetaan yhteisö, miten sitä ylläpidetään ja mitä tulee ottaa huomioon pitkällä tähtäimellä? Mitkä ovat toimivan yhteistyön perusasiat markkinoinnin ja viestinnän välillä? Miksi laadukas sisällöntuotanto vie aikaa?

Luovuus, liiketoimintalähtöisesti
Mikko Hakkarainen / Miltton Creative

Mikä on luovien tekijöiden ja toimistojen merkitys suomalaiselle markkinoinnille? Millaisissa asioissa asiakkaat kääntyvät teidän puoleenne? Onko jotain toimialoja yhdistäviä tekijöitä? Miten valjastaa luovuus yksilöiden sekä koko organisaation kasvun tueksi? Mitä teknologioiota ja dataa voi hyödyntää luovuuden tukena? Miten kehittää ja kannustaa organisaatiota luovaan ongelmanratkaisuun?

Tarinankerronta, kaupallinen
Jani Halme / Toinen PHD

Miten tarinankerronnan taitoja voi kehittää? Miten tuotteet ja palvelut muokkautuvat tarinoiksi monikanavaisesti? Mikä on oman median rooli ja merkitys sisällöissä? Miten toteuttaa tarinankerronnan lainalaisuuksia taktisessa markkinoinnissa? Entä mittaaminen? Miten tarinankerronnan muotoja voisi hyödyntää myös sisäisessä markkinoinnissa? Määrittävätkö väline ja kanava liikaa itse tarinaa?

Yhteiskunnalliset ja kulttuurilliset ilmiöt markkinoinnissa
Anna-Kerttu Aranko / Protoomo

Miten olla merkityksellinen aidosti ja vastuullisesti? Miten saada koko organisaatio seuraamaan ja raportoimaan ilmiöistä, jotka liittyvät omaan liiketoimintaan ja brändiin? Miten yhteiskunnan muutosvoimat vaikuttavat markkinointiin? Kenen vastuulla yrityksessä on jakaa tietoa merkeistä, jotka voivat vaikuttaa aina strategiaan asti?

Markkinoinnin rooli ja merkitys liiketoiminnalle

Kysymme kaikilta asiantuntijoilta, mikä rooli ja merkitys markkinoinnilla on liiketoiminnalle? Maailma muuttuu hurjaa vauhtia – mitä osaamista pitäisi kehittää juuri nyt?