Iskulauserekisteri

Iskulauserekisteri rekisteröi ja julkaisee käytössä olevia ja käyttöön tulevia iskulauseita eli sloganeita sekä niiden haltijat
Iskulause on tuotteiden, palvelujen tai liiketoiminnan yhteydessä käytettävä lyhyt sanonta, joka sisältämänsä omaperäisyyden takia on omiaan erottamaan haltijan tuotteet, palvelut ja liiketoiminnan muista.

Iskulauseiden rekisteröinnillä pyritään mm. antamaan iskulauseen käyttäjän tietoon käytössä olevia iskulauseita ja ennalta ehkäisemään toisiinsa sekoitettavissa olevien iskulauseiden käyttöä sekä kohdistamaan mainostajien ja suunnittelijoiden huomio hyvään iskulauseeseen. Rekisteröimällä lauseen haltija edesauttaa lauseen vakiinnuttamista. Se antaa todistettavan merkinnän siitä, kenellä on ”esikoisoikeus” kyseiseen sloganiin. Hyvä iskulause poikkeaa massasta ja saa myös helposti jäljittelijöitä. Sen vuoksi omaperäiselle ja erottamiskykyiselle lauseelle kannattaa hakea rekisteröintiä.

Iskulauserekisteri ei perustu lain säännöksiin, mutta se ehkäisee toisiinsa sekoitettavissa olevien iskulauseiden käyttöä, evästää mainonnan suunnittelussa ja toimii dokumenttina mahdollisissa kiistatapauksissa. Kaikki rekisteröidyt lauseet eivät enää ole rekisterissä, sillä rekisteröinnin voimassaolo lakkaa viiden vuoden kuluttua, ellei sitä uudisteta. Liikehdintää rekisterissä aiheuttavat myös luonnollisesti tuotteiden ja yritysten poistumiset markkinoilta. Iskulauserekisteri ei kata kaikkia iskulauseita eikä muita mainostarkoituksissa käytettyjä lauseita. Tämä kannattaa ottaa huomioon iskulauseen suunnittelussa.

Iskulauserekisterin ylläpitäjänä on ollut vuodesta 2006 lähtien MARK Suomen Markkinointiliitto. Iskulauserekisterin on perustanut Mainonnan ja markkinointiviestinnän suunnittelijat MAT ry  yhteistyössä Tavaramerkkirekisterin kanssa jo vuonna 1959.

Iskulausehakemusten käsittelystä vastaa Iskulausetoimikunta, jonka kokemus mainonnasta on vankka ja monipuolinen. Iskulausetoimikunnan puheenjohtajana toimii lakimies Tuula Sario, varapuheenjohtajana brändijohtaja Jussi Hirvelä ja jäseninä toimitusjohtaja Vesa Huhtanen, toimitusjohtaja Eeva-Liisa Ylälahti, copywriter Mariitta Hämäläinen, Merja Peltonen ja päätoimittaja Taina Parviainen. Toimikunnan sihteerinä on MARKin projektipäällikkö Pirjo Maunula. Iskulausetoimikunnan kokouksia pidetään säännöllisesti, joten hakemus ei jää pitkäksi aikaa odottamaan toimintaa.

Rekisteröintimaksut:
* Iskulausehakemuksen käsittelymaksu 50 €
* Uuden iskulauseen rekisteröintimaksu 400 €
* Iskulauseen uudelleen rekisteröintimaksu 300 €
* Muutosmaksu kesken rekisteröintikauden 100 €. (Esimerkiksi iskulauseen haltijan muutos.)
Maksut laskutetaan ja niihin lisätään alv 24 %.

Iskulauserekisteriin hyväksytyn uuden iskulauseen rekisteröinti on voimassa viisi (5) vuotta. Sen jälkeen sille voi hakea uudelleen rekisteröintiä aina seuraavaksi viisivuotiskaudeksi.

Lisätiedot ja ohjeet hakemukselle: pirjo.maunula@markkinointiliitto.fi