Iskulauserekisteri
Iskulause antaa brändillesi merkityksen. Kun haluat rakentaa brändiä tehokkaasti ja pitkäjänteisesti, iskulause on paitsi kullan arvoinen myös välttämätön. Pidä siis iskulauseestasi kiinni ja rekisteröi se. Olemme rekisteröineet iskulauseita vuodesta 1959 asti.
Iskulauseet ovat osa brändien identiteettejä. Hyvä iskulause vahvistaa brändien persoonallisuuksia ja antaa niille näin voimaa erottua paremmin kilpailijoistaan. Siksi olemme hyvien iskulauseiden puolesta.
Iskulause on parhaimmillaan brändin tukijalka, joka tukee brändin markkinointiviestintää muistettavalla tavalla vuodesta – tai jopa vuosikymmenestä – toiseen.
Millainen on hyvä iskulause?
Iskulause on haltijansa tuotteiden, palvelujen tai toiminnan yhteydessä käytettävä lyhyt sanonta, joka sisältämänsä omaperäisyyden ja erottautumiskykynsä takia on omiaan erottamaan haltijan tuotteet, palvelun tai liikkeen muista. Se on ytimekäs lause, johon kiteytyy tuotteen/ palvelun/yrityksen keskeinen lupaus tai kuluttajaetu.
Hyvä iskulause poikkeaa massasta ja saa myös helposti jäljittelijöitä. Sen vuoksi omaperäiselle ja erottautumiskykyiselle lauseelle kannattaa hakea rekisteröinti
Rekisteröi iskulause
Iskulausehakemusten käsittelystä vastaa Iskulausetoimikunta, jonka kokemus mainonnasta on vankka ja monipuolinen. Iskulausetoimikunnan kokouksia pidetään säännöllisesti, joten hakemus ei jää pitkäksi aikaa odottamaan toimintaa.
Toimikunnan puheenjohtajana toimii kuluttajaoikeuden asiantuntija Tuula Sario, varapuheenjohtajana brändijohtaja Jussi Hirvelä ja jäseninä toimitusjohtaja Vesa Huhtanen, luova johtaja Anssi Järvinen, copywriter Mariitta Hämäläinen, Merja Peltonen, päätoimittaja Taina Parviainen ja brändistrategisti sekä markkinointiviestinnän lehtori Jenni Brisk. Toimikunnan sihteerinä on MARKin markkinointi- ja myyntikoordinaattori Krista Kesäharju.
Hae iskulauserekisteröintiä alla olevan linkin kautta:
Hinnat ja rekisteröintiajat
MARK Kustannus Oy:n hallitus vahvistaa vuosittain MARK Iskulausepalvelusta perittävät hinnat. Voimassa olevat hinnat löytyvät aina www.iskulauserekisteri.fi -sivuilta.
MARK Iskulauseiden käsittelymaksua ei peritä, mikäli hyväksytyn iskulauseen haltijayritys tai sen hakemuksen yhteyshenkilö on MARK Suomen Markkinointiliitto ry:n jäsen.
UUTTA! MARKin jäsenenä iskulauseen käsittelymaksu 0 €, etusi arvo 179,80 €!
• Iskulausehakemuksen käsittelymaksu 179,80 € (Maksuton MARKin henkilö- ja yritysjäsenille, jos hakemuksen yhteyshenkilö on MARKin jäsen).
• Iskulausehakemuksen pikakäsittelymaksu 248 €
• Iskulausehakemuksen pikakäsittelymaksu MARKin jäsenille 62 €
• Uuden iskulauseen rekisteröintimaksu 496 € / viidelle vuodelle
• Uuden iskulauseen rekisteröintimaksu Nonprofit-organisaatioille 310 € / viidelle vuodelle
• Mikäli yritys hakee samalle tuotteelle/palvelulle useamman iskulauseen rekisteröintiä, peritään ensimmäisen iskulauseen rekisteröinnistä 496 € ja seuraavista 372 €/lause.
• Iskulauseen uudelleenrekisteröintimaksu viidelle (5) vuodelle 496 € (Uudelleen rekisteröintimaksu on kaikille iskulauseille sama.)
• Muutosmaksu kesken rekisteröintikauden 124 €. Esimerkiksi iskulauseen haltijan muutos.
Kaikki hinnat sisältävät alv 25,5%.
– Ensirekisteröinti on voimassa viisi (5) vuotta ja sitä voidaan uudistaa aina viideksi vuodeksi kerrallaan.
– Ilman uudistamista MARK Iskulause raukeaa.
– Hyväksytyn iskulauseen haltijalla maksukuitti toimii todistuksena MARK Iskulausepalveluun hyväksymisestä ja siitä löytyy kaikki tarvittavat tiedot liittyen rekisteröintiin.
– Maksuja ei palauteta, jos MARK Iskulause perutaan hyväksymisen jälkeen hakijasta/haltijasta johtuvasta syystä.
– MARK Suomen Markkinointiliitto ry:n taloudellinen vastuu MARK Iskulauseesta on korkeintaan kulloisenkin rekisteröinnistä perityn maksun suuruinen.
MARK Iskulauseiden käsittely
– Iskulauseet käsitellään saapumisjärjestyksessä markkinoinnin eri osa-alueiden asiantuntijoista kootussa ryhmässä.
– Ryhmä toimii itsenäisenä ja riippumattomana asiantuntijaelimenä MARK Suomen Markkinointiliitto ry:n omistaman MARK Kustannus Oy:n hallituksen alaisuudessa.
– Hyväksytyt MARK Iskulauseet löytyvät osoitteesta www.iskulauserekisteri.fi
Vuoden iskulauseet
Iskulausetoimikunta on valinnut vuodesta 1999 lähtien vuosittain ”Vuoden Iskulauseen” uusien Iskulauserekisteriin hyväksyttyjen iskulauseiden joukosta. Kriteereinä valinnalle ovat hyvän iskulauseen tunnusmerkit:
* Omaperäinen ja erottamiskykyinen
* Iskulause, johon kiteytyy tuotteen / palvelun / yrityksen keskeinen lupaus tai kuluttajaetu.
Vuoden iskulauseiksi on valittu:
2023 Kotisi ylin ystävä / Eliittikatot Oy
2022 Aika näyttää hyvältä / Havu Watches Oy
2021 Heittämällä parempi päivä / Vastustamatonta viehetysvoimaa /Rapala VMC Oy
2020 Meillä on näyttöjä / Aurea Kodit Oy
2019 Kuule, tule meille! / Sonova Finland Oy
2018 Teen huonekaluistanne entisiä / Verhoomo- ja entisöintiliike Anne Silver
2017 Virtaa yötä päivää / Seiverkot Oy
2016 Teille töihin! / Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, Jyväskylän ammattiopisto
2015 Ei vois enempää kiinnostaa – Sanoma Media Finland Oy / Me Naiset
2014 Tien näyttäjä – Lasol / Berner Oy
2013 Luomua. Ilman muuta. / Pro Luomu ry
2012 Käynnistä hyvä olo / Kuntomo Oy
2011 Hevosvoimat pelissä / Fintoto Oy
2010 Eniromaista / Eniro Sentraali Oy
2009 Numeroiden numero / Suomen Numeropalvelu
2008 Hyvistä Syistä – Puumesta / Puumesta Oy
2007 Kaupan päälle hyvä mieli / Ruokakesko Oy
2006 Keksi ja tee / Keksintösäätiö
2005 Merta edemmäs / Varustamoliikelaitos
2004 Munimatta paras / Mainoslinnut Oy
2003 Parhaat muistetaan ulkoa / JCDecaux Oy
2002 K-kenkä. Kun etsit uutta paria / Kenkäkesko Oy
2001 Sijoita itseesi, sijoita Suomeen / Keskinäinen Henkivakuutusyhtiö Suomi
2000 Metsä on monen leipäpuu / Kesla Oy
1999 Kohta meissä kaikissa asuu pieni lehmä / Oy Arla Finland Ab
Kuka hyväksyy rekisteröitävät iskulauseet?
Iskulausehakemusten käsittelystä vastaa Iskulausetoimikunta, jonka kokemus mainonnasta on vankka ja monipuolinen. Markkinointiliiton hallitus valitsee toimikunnan kolmen vuoden toimikaudeksi.
Iskulausetoimikunnan puheenjohtajana toimii kuluttajaoikeuden asiantuntija Tuula Sario, varapuheenjohtajana brändijohtaja Jussi Hirvelä ja jäseninä toimitusjohtaja Vesa Huhtanen, luova johtaja Anssi Järvinen, copywriter Mariitta Hämäläinen, Merja Peltonen, päätoimittaja Taina Parviainen ja brändistrategisti sekä markkinointiviestinnän lehtori Jenni Brisk. Toimikunnan sihteerinä on MARKin markkinointi- ja myyntiassistentti Krista Kangasharju. Iskulausetoimikunnan kokouksia pidetään säännöllisesti.
Iskulausetoimikunta käsittelee, hyväksyy tai hylkää, rekisteröi ja julkaisee käytössä olevia ja käyttöön tulevia iskulauseita eli sloganeita sekä niiden haltijat. Iskulauseita on hankala saada rekisteröityä virallisille tahoille kuten PRH:lle. Iskulauserekisteri ei perustu lain säännöksiin, mutta se ehkäisee toisiinsa sekoitettavissa olevien iskulauseiden käyttöä, evästää mainonnan suunnittelussa ja toimii dokumenttina mahdollisissa kiistatapauksissa.
Toimikunta haluaa tehostaa yritysten markkinointiviestintää nostamalla iskulauseiden merkityksen niiden ansaitsemalle tasolle. Iskulausetoimikunta nostaa säännöllisesti esille ja palkitsee vuosittain erityisen onnistuneiksi arvioimiaan iskulauseita. Markkinointiliito pyrkii yhdessä toimikunnan kanssa saamaan iskulauseille julkisuutta esimerkiksi tekijöiden ja iskulauseiden omistajien haastatteluin.
Nostamme iskulauseita esille myös sosiaalisen median kanavissamme.
Kuka omistaa iskulauserekisterin?
Mainonnan ja markkinointiviestinnän suunnittelijat MAT ry on perustanut Iskulauserekisterin vuonna 1959 Tavaramerkkirekisterin kanssa yhteistyössä. Iskulauserekisterin omistajaksi on vaihtunut vuoden 2006 alusta lukien MARK Suomen Markkinointiliitto ry.
MARK Iskulauserekisterin ohjesäännöt
MARK Iskulauserekisterin hyväksyttävien iskulauseiden sisällölliset edellytykset
– Iskulause on haltijansa tuotteiden, palvelujen tai toiminnan yhteydessä käytettävä lyhyt sanonta, joka sisältämänsä omaperäisyyden takia on omiaan erottamaan haltijan tuotteet, palvelun tai liikkeen muista.
– Iskulauserekisteriin voidaan hyväksyä muukin sanallinen ilmaisu kuin lause, jos se sisältämänsä omaperäisyyden vuoksi on omiaan erottamaan haltijan tuotteet, palvelun tai liikkeen muista.
MARK Iskulauserekisterin tarkoituksena on
– antaa iskulauseiden ja muiden sanallisten ilmaisujen käyttäjille mahdollisuus saada tietoonsa käytössä olevia iskulauseita ja rekisteröityjä sanallisia ilmaisuja.
– täsmentää näiden käyttöönotto- ja julkistamisajankohtaa.
– ehkäistä ennakolta toisiinsa sekoitettavissa olevien ilmaisujen käyttöä.
– parantaa iskulauseiden laatua.
– ohjata iskulauseiden rekisteröitävien ilmaisujen käyttöä.
– seurata, ettei iskulauseiden nauttimaa yksinoikeutta loukata.
– julkaista ja koota yhteen käytössä olevat ja käyttöön tulevat iskulauseet ja niiden -haltijat.
Ohjeet ja huomioitavaa hakijalle
– Tuotteen lajia, laatua, paljoutta, käyttötarkoitusta, hintaa tai valmistuspaikkaa tai -aikaa joko yksinomaan tai lisäyksin ilmaisevaa iskulausetta ei sellaisenaan katsota erottamiskykyiseksi.
– Harkittaessa iskulauseen erottamiskykyä kiinnitetään huomiota iskulauseen kokonaisvaikutelmaan.
– Iskulauseen haltijana voi olla elinkeinoharjoittaja, elinkeinoharjoittajien yhteenliittymä tai aatteellinen yhdistys, jonka tarkoituksena on käyttää iskulausetta tuotteistaan, palveluistaan tai toiminnastaan. Iskulauseen haltijana voi olla myös yksityinen henkilö, jonka toimintaa, palveluita tai aatteellista suuntausta iskulauseella halutaan tukea.
– Iskulause on kulloinkin voimassa olevan lainsäädännön, käytännesääntöjen ja viranomaisten antamien ohjeiden mukainen.
– Haettava Iskulause tai sitä vastaava iskulause ei voi jo olla rekisteröitynä MARK Iskulauserekisterissä tai rekisteröity Patentti- ja rekisterihallituksen tavaramerkkitietokantaan.
Tietosuoja
MARK Suomen Markkinointiliitto käsittelee Iskulauserekisteriin ja sen toimintaan liittyviä henkilötietoja EU:n tietosuoja-asetuksen GDPR:n ja muun soveltuvan tietosuojalainsäädännön edellyttämällä tavalla.
2675
Sinun sinfoniasi
Järvenpään kaupunki
2674
Kaikkea kaunista kotimaisesta koivuvanerista
Puine Oy
2672
No nyt on jännä paikka.
Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva
2671
Sanasta sanaan luotettava
MARK Suomen Markkinointiliitto ry
2670
Vuodesta 1959 – sanat jotka luovat merkitystä
MARK Suomen Markkinointiliitto ry
2669
MAKE YOUR MARK
MARK Suomen Markkinointiliitto ry
2668
Advanced Solutions from Seabed to Space
DA-Design Oy
2667
Jokainen Koti on Arvokas
Lapin Arvokiinteistöt Oy
2666
Oispa kaljaa kotona. (kaljaa-sanassa yliviivaus)
Juli Living Oy
2665
Käytä ekoälyä
LapTech Oy
2664
Elämäsi koti
SATO Oyj
2663
Hyvä tuli
Restel Fast Food Oy / Burger King Suomi
2662
Jäljettömän puhdasta
Extrasiivous Oy
2661
Merkki mukavuudesta
Eureka-Import Oy / Mooda brändi
2660
Tunnistat hyvyydestä
Oy Soya Ab
2659
Enemmän aikaa kasvaa ja oppia
Edita Publishing Oy
2658
Ulkona. Perillä.
Partioaitta Oy
2657
Business beyond the Usual
Järvenpään kaupunki, Business Järvenpää
2656
Varaudumme hyvään huomiseen
Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen
2655
Kotisi ylin ystävä
Eliittikatot Oy
2654
Renovate without renovation
IML-Aeroseal / Ilmastointimittaus Lind Oy
2653
#ProByNordic, #probynordic
Pronor Control Oy
2652
Nyt on mustaa ja märkää
RPS Brewing Oy
2651
Mustaa ja märkää
RPS Brewing Oy
2650
Sinulla on väliä
Coronaria Oy
2649
Lavis in the air
Lavis lavatanssijumppa Oy
2648
Humppani hei!
Lavis lavatanssijumppa Oy
2647
Helppoa, hauskaa ja hikistä.
Lavis lavatanssijumppa Oy
2646
Kestävää koodia kotimaiseen soteen
Mediconsult Oy
2645
Elämän kestävää asumista
YH Kodit