Ei ole aina ollut itsestäänselvyys, että päädyin markkinoinnin alalle. Elämäni aikana olen haaveillut esimerkiksi psykologin, radiojuontajan sekä niin ikään ravitsemusterapeutin työstä. Innostukseni markkinointia kohtaan syttyi kuukauden mittaisessa harjoittelussa, jonka suoritin aikoinani PR- ja viestintätoimistossa. Kovin vähän silloin vielä tiesin, miten laaja markkinoinnin ala onkaan.

Alasta innostuneena pääsin opiskelemaan Haaga-Heliaan liiketaloutta, suuntautumisena markkinointi. Ehkä hieman naiivina ajattelin, että aion erikoistua johonkin tiettyyn markkinoinnin sektoriin, ja muulla ei niin väliä. Kun tunneilla kävi puhumassa asiantuntijoita omasta alastaan ja työstään, saattoi välillä mielenkiintoni herpaantua muuhun kuin asian kuuntelemiseen. Enhän minä tuohon aio erikoistua, ajattelin. Nyt harmittaa omasta puolestani, kun en ymmärtänyt miten tärkeää asiantuntijoiden kuunteleminen todella on, erikoistui puhuttavaan sektoriin tai ei.

Oivallus markkinoinnista harjoittelussa

Yhtenä puhujana meillä kävi nykyinen esihenkilöni Sanna Laakkio. Kuuntelin, kuinka hän kertoi Markkinointiliiton toiminnasta ja ilmoitti myös heidän hakevan harjoittelijaa. Mielenkiintoni heräsi paikkaa kohtaa, joten hain ja ilokseni sain kyseisen paikan. Yhtäkkiä olinkin tilanteessa, että alaa olisi hyvä ymmärtää laajasti, ei vain sitä yhtä sektoria täydellisesti.

Markkinointiliitto tuottaa puolueetonta ja kuratoitua tietoa laaja-alaisesti markkinoinnista webinaareissaan sekä koulutuksissaan. Asiantuntijoina on alan parhaat, jonka huomasin pian itsekin harjoitteluni alkaessa. Aluksi webinaareissa ammattitietoa tuli paljon ja aivot eivät ehtineet prosessoida kaikkea uutta. Silti Sanna sekä markkinointipäällikkömme Susanna Bäckström kysyivät aina mielipiteeni tapahtumien sisällöistä ja kannustivat eteenpäin. Sain yhdeksi tehtäväkseni katsoa mahdollisimman paljon jäsenille tarkoitettuja tallenteita. Olen kiitollinen kaikesta tästä tuesta, jota edelleen saan heiltä rajattomasti.

Harjoitteluni on jo loppusuoralla ja mieleen tuleekin, miten ymmärrykseni markkinointiin on muuttunut? Vaikka olen oppinut käyttämään erilaisia ohjelmia sekä esimerkiksi myyntityö sujuu sulavammin kuin ennen, suurin muutos on ymmärrys markkinoinnista. Kuulostaa hassulta. Olin toukokuussa opinahjoni luovatoimisto Krean kevätjuhlissa, jossa oli puhujina alan ammattilaisia. Huomasin, kuinka kykyni kuunnella ja omaksua ammattikieltä sekä -puhujaa oli kasvanut hurjasti! Samalla kun vastaanotin uutta tietoa, osasin mielessäni yhdistää uuden tiedon jo aiempaan oppimaani tietoon, jota olen Markkinointiliiton webinaareissa oppinut.

Ymmärsin, että kaikki markkinoinnin eri osa-alueet liittyvät tavalla tai toisella yhteen. Keskittymiseni ei herpaantunut, vaan suodatin puheista tärkeimmät pointit itselleni ylös. Mietin, voi kun olisin taitanut tämän taidon jo markkinoinnin opintojeni aikana. Ja voi, kun kaikki opiskelijat ymmärtäisivät saman kuin minä, kuuntelemisen tärkeyden. Ja myös sen, että markkinoinnissa on äärimmäisen tärkeää ymmärtää strateginen taso, jotta voi onnistua kestävästi oikeastaan missään. Se, että ymmärtää kokonaisuuden, lisää myös oman työn merkityksellisyyttä.

Olen kiitollinen myös opinahjoni Haaga-Helian luovantoimiston Krean opeista. Koska Kreassa tehdään oikeita työelämän toimeksiantoja, on työelämään siirtyminen helppoa. En uskonut, että kurssien sisällöt vastaavat oikeaa työelämää niin tarkasti, mutta totta se oli!

Vinkit nykyisille markkinoinnin opiskelijoille

Rohkaisenkin nykyisiä opiskelijoita kuuntelemaan alan webinaareja laaja-alaisesti, lukemaan artikkeleita ja etsimään tietoa alan uusista tuulahduksista aktiivisesti. Mitä enemmän ammattitietoa kuuntelee ja lukee, sitä enemmän ammattitietoa oppii sisäistämään ja prosessoimaan. Kaikkea ei tarvitse osata, riittää, että tiedostaa ja tutustuu, ymmärtää mihin mikäkin asia liittyy.

Vinkki vitosena Markkinointiliiton avoimet webinaarit  joiden puhujat ovat timantteja. MARK webinaarien sisällöt ovat myös herkullisia, joten vaikka olisikin päättänyt tulla jonkun markkinoinnin osa-alueen asiantuntijaksi, on kokonaisuus silti hyvä ymmärtää. Nämä webinaarit antavat todella paljon kaikille.

Samalla kun inspiroituu MARK webinaareistamme, on hyvä kurkata myös mistä asiantuntijamme ovat tulleet puhumaan meille. Alan yrityksiä bongatessa voi hyvällä tuurilla löytää itselleen harjoittelupaikan. Jäsenten MARK me -sisältöpalvelu toimii loistavana näyteikkunana suomalaiseen markkinoinnin maailmaan!

Vinkki: Vanhemmat tai kummit varmasti mielellään maksaa myös opiskelijajäsenyytesi, jos omat rahat on tiukassa ja haluat priorisoida opiskelijatapahtumat!

Krista Kangasharju
markkinointi- ja myyntiassistentti