Älä etsi suurinta myyntivalttia, vaan luo tuotteita, joita halutaan ostaa

”Ihan pohjimmiltaan kyse on suomalaisten yritysten ja sitä kautta hyvinvointiyhteiskunnan hyvinvoinnista.” Näin vastaan usein kysymykseen, miksi olen kirjoittanut kirjan kilpailuedusta.

Annahan kun tarkennan.

Kehitystä ja kasvua syntyy vain luomalla uutta. Samaan aikaan: tutkimusten mukaan suomalaisten yritysten halu luoda innovaatioita on kansainvälisesti heikolla tasolla. Myös yritysten kyky luoda markkinointiosaamisen avulla uusia tuotteita ja palveluita on huolestuttavan hatarissa kantimissa.

Markkinalähtöisyyden oivaltaminen oli BIG BANG!

Syynä on pääosin tuotelähtöinen ajattelutapa. Tuotelähtöisyydellä on pitkät perinteet, eikä sitä edes osata haastaa. Tuotelähtöinen ajattelu on folklorea.

Näin myös markkinointi osaamisena on jäänyt tukitoiminnoksi.

Miten sitten päästä irti tuotelähtöisestä tavasta? Entä mitä tilalle?

”Markkinalähtöisyys”, kajahtaa vastaukseni. Ainakin itselleni markkinalähtöisyyden oivaltaminen oli BIG BANG! Se avasi silmäni, loi uuden maailman. Markkinalähtöiseen ajatteluun luikertelin sisään perehtymällä strategiseen markkinointiin. Niiden filosofian voi tiivistää vaikkapa näin: älä etsi suurinta myyntivalttia, vaan luo tuotteita, joita halutaan ostaa.

Paljon puhutaan modernista markkinoinnista. Yleisesti sillä ymmärretään digitaalista ympäristöä ja teknologioiden hyödyntämistä. Sillä saralla olemmekin osaavia. Strateginen markkinointiosaaminen ei ole modernia markkinointia eikä se ole old schoolia. Strateginen markkinointi on strategista markkinointia: markkinalähtöisen ajattelun perusta.

Kilpailuedun löytäminen on liiketoiminnan kehittämisen perimmäinen pyrkimys.

Olen siis kirjoittanut teoksen Löydä kilpailuetusi – käsikirja strategian ja brändin kehittämiseen. Kirjan ydintä on luomani Löydä kilpailuetu ™-työkalupakki. Molemmat ovat ainoita lajissaan myös kansainvälisesti.

Kirjallani on kaksi päätehtävää:

• haluan levittää markkinalähtöisyyden ilosanomaa
  • haluan auttaa suomalaisia yrityksiä luomaan uutta ja kehittämään liiketoimintaa

Kilpailuedun löytäminen on liiketoiminnan kehittämisen perimmäinen pyrkimys. Kilpailuetu on voittavan strategian ydin ja muutoksen ajuri. Kuten todettu: kehitys ja kasvu syntyy luomalla uutta.

Tekemällä sitä samaa kuin kilpailija ei synny uutta arvoa.

Työkalupakin luominen on oma radikaali innovaationi. Kun saamme markkinointiosaamisen samalle tasolle insinööriosaamisen kanssa, on käytettävissämme voittamaton duo.

Sitten blogin kannustusosuuteen.

Tekemällä sitä samaa kuin kilpailija ei synny uutta arvoa. Muutos lähtee aina yksilöistä. MARKin jäsenenä kannustan sinua haastamaan oman ajattelusi. Aloita vaikka haastamalla tuotelähtöinen ajattelu ja yrityksesi (todennäköinen) tapa toimia tuotelähtöisesti. Tästä hyödyt sinä ammatillisesti, ja siitä hyötyy yrityksesi.

Autat nostamaan markkinoinnin kulmahuoneeseen. Teetpä työtä palvelun tai tuotteen parissa, viritä keskustelua kilpailuedusta ja sen löytämisestä. Kokemuksesta tiedän, että innostavaa pulinaa syntyy, kunhan se vain ensin sytytetään.

Autat nostamaan markkinoinnin kulmahuoneeseen.

Suomi tarvitsee yrityksiä, joilla on halua ja kykyä tuottaa korkeampaa jalostusarvoa. Kun yritykset voivat taloudellisesti, sosiaalisesti ja henkisesti hyvin, riittää jaettavaa myös yhteiskunnan hyvinvoinnin ylläpitoon.

Keskustelemme strategi Marco Mäkisen kanssa MARK webinaarissa strategisesta markkinoinnista, kilpailuedusta, kansainvälisistä trendeistä ja brändin kehittämisestä. Tätä keskustelua sinun ei kannata ohittaa, tervetuloa mukaan!

PS. MARKin jäsenenä saat 10 % alennuksen kirjasta ”Löydä kilpailuetusi – käsikirja strategian ja brändin kehittämiseen” koodilla KILPAILUETU22.
Tutustu & tilaa

Markku Vierula, CEO, Vierula Consulting
Markku on maan johtava kilpailuedun löytämisen asiantuntija sekä MARKin pitkäaikainen jäsen.

Katso myös webinaaritallenne: Kilpailuetu on voittavan strategian ydin