LinkedInissä on tällä hetkellä globaalisti jo noin 834 miljoonaa käyttäjää, joista Suomessa noin 1,5 miljoonaa (Lähde: LinkedIn internal data 30.9.2021). Tämä tarkoittaa jo 40 % koko Suomen työikäisestä väestöstä (Lähde: Tilastokeskus). Yrityksiä Suomessa on jo yli 33 000 ja oppilaitoksiakin 15 000.

Suomalaiset yritykset ja käyttäjät ovat ottaneet LinkedInin hienosti omakseen vuosien varrella ja hyödyntävät kanavaa monipuolisesti niin mainonnassa, yrityksen bränditunnettuuden kasvattamisessa, rekrytoinnissa sekä myös henkilöbrändäyksessä. Tyypillinen Suomessa oleva käyttäjä kuluttaa LinkedIniin noin 47 minuuttia aikaa joka kuukausi.

Jotta yritykset ja käyttäjät viihtyisivät LinkedInissä vastaisuudessakin ja kokisivat sen tuottavan heille arvoa, on LinkedIn panostanut kanavan ominaisuuksiin ja erityisesti yritysominaisuuksiin viime vuosien aikana paljon.

Viimeisimmät suuret päivitykset yrityspuolelle ovat uudet mainosmuodot (Event Ad & Conversation Ad sekä tukeva Document Ad) sekä yrityssivuihin tullut uusi sivutyyppi Product Pages.

Kuva 1: LinkedIn Pages

LinkedIn

Eri yrityssivutyypit

Yrityssivuja on nyt yhteensä kolmea erilaista, mutta yrityksellä täytyy kuitenkin olla aina pääsivu, eli Pages, jotta alasivuja, kuten Showcase pages sekä Product Pages -sivuja on mahdollista luoda.

Pääsivu edustaa siis koko yritystä tai esimerkiksi konsernia, mutta mikäli haluat esitellä erikseen esimerkiksi sisaryhtiötä, liiketoimintayksikköä tai vaikkapa tuotetta, suosittelen harkitsemaan Showcase pages sekä Product Pages -sivuja. Edellä mainittujen sivujen luominen on maksutonta, mutta toistaiseksi Product Pages -sivuja on saatavilla vain IT & software -toimialan yrityksille. Tämä tulee kuitenkin laajenemaan loppuvuoden aikana muillekin.

Orgaaninen kohdentaminen ja maasivut

Vinkkinä sivujen luomiseen, ettei LinkedIn suosittele maakohtaisten sivujen luomista. Se ei ole kovinkaan käyttäjäystävällinen tapa – käyttäjät eivät usein löydä oikeaa maasivua, vaan päätyvät usein seuraamaan globaalia pääsivua. Sivuja on myös lähes mahdotonta yhdistää enää jälkikäteen.

Suosittelemme, että kohdennat sisältöä aluekohtaisesti. Jos teet esimeriksi Suomeen kohdennettuna suomenkielistä sisältöä, näkyy se todellakin vain Suomeen merkityille käyttäjille (profiilin sijainti). Voit kohdentaa orgaanista sisältöä silloin, kun kohdeyleisössä on minimissään 300 käyttäjää ja kriteereillä alue, kieli, työnkuva, koulutus, toimiala, yrityksen henkilöstön määrä sekä senioriteetti.

Miten saada seuraajia LinkedIn yrityssivuille?

Yleisin kysymys, jonka saan LinkedIn-yrityssivuihin liittyen on, että miten saan hankittua seuraajia sivuillemme: mainonnalla vai jollain muulla? Olen listannut alle käytännön vinkkejä, mitä voitte laittaa kerran kuntoon sekä tehdä päivittäin, viikoittain ja kuukausittain.

Kuva 2: Sotasuunnitelma

LinkedIn

Vinkkinä sisältöihin haastan myös jokaisen LinkedIn-yrityssivun sisällöntuottajan miettimään, kenelle sisältöä oikein teet. Jos sivuillanne on pitkälti vain työpaikkailmoituksia ja henkilöstön uratarinoita, jää sisältö ohueksi kaupallisesti kiinnostaville seuraajille, esimerkiksi asiakkaille.

Riippuen tavoitteistanne, sisällön tulisi olla hyvä mix jokaiselle jotakin, jotta houkuttelette sekä nykyisiä että tulevia asiakkaita, kumppaneita ja potentiaalisia työntekijöitä.

Katso aiheesta webinaaritallenne:
LinkedIn yrityksille

Ti 26.10. MARK koulutus:
LinkedIn-mainonnan parhaat käytännöt

Kirjoittaja
Emmi Mikkola, Relationship Manager, Fonecta

Emmi edustaa LinkedIn Marketing Solutions -liiketoimintaa Suomessa. Hän vastaa media- ja mainostoimistosuhteista sekä koulutuksista asiakkaille ja kumppaneille Suomessa. Fonecta on toiminut Suomen ainoana LinkedIn Marketing Solutions -kumppanina vuodesta 2016.