Mitä markkinoijat voivat tehdä edistääkseen markkinoinnin merkityksellisyyttä ja vaikuttavuutta omissa organisaatioissaan?
Noin seitsemännenkymmenennen kerran uudelleen virinnyt keskustelu siitä, kuuluuko markkinointi kulmahuoneeseen, on jälleen jakanut mielipiteitä kahteen leiriin. Muutamat hätiin rientäneet ovat kiirehtineet lyömään ”valmis”-leiman jo käydylle keskustelulle, ja kuitanneet sen markkinointi-ihmisten saamattomana ikuisuusininänä, peräänkuuluttaen voimallisesti ryhtymistä tuumasta toimeen. Samalla keskusteluun on taas kerran noussut suomalaisyritysten puutteellinen markkinointiosaaminen, ja tunnistettu tarve laajentaa yritysten yleistä markkinointiymmärrystä nykyistä laajemmalle.
Onko keskustelu Suomen markkinoinnin tilasta sittenkään taputeltu?
World Economic Forum tutki jokunen vuosi sitten eri valtioiden kilpailukykyä. Suomi suoriutui vertailussa kymmenenneksi. HS Visio kirjoitti aiheesta. Samaisessa tutkimuksessa kyvykkyytemme luoda erottuvia sekä kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluja markkina- ja markkinointilähtöisesti arvostettiin sijalle 87. Kun edellä mainittu paritetaan siihen tosiasiaan, että vain 36 prosenttia suomalaisyritysten markkinointijohdosta istuu johtoryhmässä, herää kysymys onko keskustelu Suomen markkinoinnin tilasta sittenkään ns. taputeltu.
Kuten kuka tahansa markkinointia elänyt ja hengittänyt tietää, ratkaisu kulmahuoneteemaan ei löydy markkinointiosastoilta tai johtoryhmistä, vaan molemmista. Vastaus ei ole joko tai. Vastaus on ehdottomasti ja yksiselitteisesti sekä että.
Käytännönläheiset vinkit, joilla markkinointi voi edistää rooliaan liiketoiminnan ajurina.
Markkinoinnin on eittämättä syytä suunnata katseensa kulmahuoneeseen, mutta ennen ovelle koputtelua pohtia, mitkä ovat ne todelliset toimenpiteet ja tunnusluvut, joilla tekemistä voidaan takaisinkytkeä liiketoiminnan päämääriin. Kulmahuoneen on taasen aika kaivaa vanhat kauppiskirjansa esiin, ottaa pikainen kertauskurssi neljästä P:stä, ja muistella kaiholla niitä aikoja, jolloin AIDA merkitsi muutakin kuin edustusmatkaa Savonlinnan kesään. Vaatia markkinoinnilta muutakin, kuin Powerpoint-esityksiä, logolla brodeerattuja lippiksiä ja puolihaaleaa soittolistaa funnelin pintakerrostumista.
MARK webinaarissa tulen poimimaan käytännönläheiset vinkit 30-vuotisen markkinointiurani varrelta, joilla markkinointi voi edistää rooliaan liiketoiminnan ajurina. Se keskittyy ns. ”sisäpeliin”, eli siihen, mitä markkinoijat voivat tehdä itse edistääkseen markkinoinnin merkityksellisyyttä ja vaikuttavuutta omissa organisaatioissaan. Tervetuloa mukaan!
Kirjoittaja
Mikko Bäckström, Business Philosopher – markkinoinnin, yrityskulttuurin ja johtamisen asiantuntija
Mikko on ollut alalla liki 30 vuotta ja tehnyt pitkän uran B2B-markkinointi- ja bränditoimistoissa – copywriterista yrittäjäksi ja kaikkea siltä väliltä. Yrityskulttuurin ja palvelevan johtamisen asiantuntemustaan hän on kartuttanut aiemmin mm. Vincitillä ja Enfucella.