Verkkokaupan mahdollisuuksista puhutaan paljon –  tarjotaan helppona keinona tehdä kuluttajabisnestä

Koulutusta verkkokaupan perustamiseen ja valmiita verkkokauppoja kaupataan joka tuutissa. Näissä kuitenkin kaupataan vain kaupan teknistä toteutusta tai hakukoneoptimointia.

Yrittäjän todellisten riskien kannalta olennainen asia on unohtunut kauppamiehiltä kokonaan, nimittäin verkkokauppaehdot. Kuluttaja-asiakkaan oikeudet ovat turvattuina vaikka kaupalla ei olisi verkkokauppaehtoja lainkaan, sillä kuluttajan oikeudet perustuvat suoraan pakottavaan lainsäädäntöön eikä niihin vaikuta väärin tehdyt tai puutteelliset ehdot. Yrittäjälle puutteellisilla verkkokauppaehdoilla sen sijaan voi olla ellei veret, niin varat seisauttavia vaikutuksia. Harva on ymmärtänyt sen, että puutteellisten verkkokauppaehtojen takia peruuttamisoikeus pitenee jopa yli vuoteen.

Virheellisten verkkokauppaehtojen suolainen hinta yritykselle

Palveluiden ja digitaalisten sisältöjen, esimerkiksi verkkokurssien ja oppaiden lataamisten osalta kuluttaja voi peruuttaa tilauksensa jopa vuoden päästä ja yrittäjän on maksettava moitteetta toimitetun ja hyödynnetyn palvelun tai digitaalisen sisällön hinta kokonaan takaisin. Virheellisten verkkokauppaehtojen valintamyymälästä voi tilata juhlamekon, kengät ja vaikka laiturin, käyttää niitä vuoden, peruuttaa kaupan ja yritys on velvollinen palauttamaan koko kauppahinnan. Yritys toki saa takaisin likaisen mekon, littaan astutut kengät ja risan laiturin. Arvonalennustakaan palautettavasta kauppahinnasta ei voi vähentää, koska ehdot olivat puutteelliset. Palautusrahdinkin maksaa yritys.

Kuluttajansuojalaki antaa yrittäjälle liikkumavaraa ja mahdollisuuden sopimusehdoilla turvata asemaansa

Harva pienyrittäjä tekee itse oman kirjanpitonsa ja tilinpäätöksensä, ainakaan jos ei ole sen alan osaamista tai koulutusta. Vielä harvempi kuljettaa itse tuotteensa asiakkailleen eri puolille Suomea tai tekee terveystarkastuksia henkilöstölleen. On selvää, että kirjanpito, logistiikka ja työterveyspalvelut ostetaan kumppaneilta, jotka ovat oman alansa asiantuntijoita. Miksi sitten oikeudellisten palvelujen ostaminen on monille vierasta? Hintaa pidetään kalliina, vastineeksi ei saa kuin tekstiä kotisivuille, joka sekin tuntuu vain kaupanteon haittaamiselta kun asiakkaille kerrotaan, mihin voi valittaa, jos palvelussa on virhe tai annetaan ohjeita kuinka jo tehdyn sopimuksen voi peruuttaa.

Laki suojaa kuluttajaa, sopimusehdot yrittäjää

Kuluttajakaupassa laki on pakottava, eli edes sopimalla ei asiakkaan oikeuksia voi heikentää. Ei myöskään ohittamalla pakottavan lain vaatimukset. Moni yrittäjä on omien ehtojensa perusteella väärässä luulossa vastuittensa määrästä ja taloudellisesta riskistä, joka vääristä tai puutteellisista ehdoista voi ikävimmässä tapauksessa laueta. Kuluttajansuojalaki antaa kuitenkin yrittäjälle myös liikkumavaraa ja mahdollisuuden sopimusehdoilla turvata asemaansa. Juuri siksi sopimusehtoihin kannattaa panostaa. Laki suojaa kuluttajaa, sopimusehdot yrittäjää.

Tuula Sario
kuluttajaoikeusjuristi, MARK iskulauserekisterin puheenjohtaja
www.lexlegato.fi

Verkkokauppaehdot kuntoon MARKin jäsenetuna

Liiketoiminnan ja lainsäädännön muutokset saattavat aiheuttaa myös tarpeen laatia verkkokauppaehdot uudelleen. MARKin jäsenenä saat kumppanimme LexLegaton kautta verkkokauppaehdot kuntoon puoleen hintaan etusi jopa 800 €. Lue lisää täältä.