Onko mediaseurantasi jämähtänyt vanhoihin uriinsa?

Jos tavoitteenasi on luoda jotain juuri tälle ajalle merkityksellistä, mediaseurannan käsite kaipaa laajennusta. Ainoastaan omaan organisaatioon keskittyminen voi luoda vaarallisia kuplia.

Mediaseuranta terminä on kestänyt huonosti aikaa. Se tuntuu usein pakolliselta pahalta, ja sen hyödyntäminen jää liiaksi viikko-, kuukausi tai vuosiraporttien tasolle.

Raportit ovat hyvä peruspalikka, ja kaikille on hyödyllistä tarkastella sitä, miten oma organisaatio ja sille tärkeät teemat ja puhujat näkyvät yhteiskunnallisessa keskustelussa, ketä muita keskustelijat ovat sekä kehittyykö näkyvyys haluttuun suuntaan.

Uhkana on armoton kuplautuminen.

Monissa organisaatioissa mediaseuranta on kuitenkin jämähtänyt vanhoihin uriinsa. Enää ei riitä, että seurannan kohteena on vain organisaatio itse, ja että seurannassa ovat ainoastaan niin sanotut perinteiset mediat. Uhkana on armoton kuplautuminen.

Vihreä siirtymä, muutokset kulutustottumuksissa, sijoitusmyönteisyys, fleksaus – tässä vain muutama esimerkki teemoista, jotka ovat näkyneet niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassa jo useiden vuosien ajan. Nämä kehityskaaret koskettavat olennaisesti kaikkien yritysten liiketoimintaa jo nyt, ja tulevat koskettamaan yhä useampia toimijoita tulevaisuudessa.

Kuplautumisen riskinä on, että liiketoiminnan kannalta keskeiset liikehdinnät ja keskusteluilmapiirien muutokset huomataan liian myöhään. Oma liiketoiminta, tuote tai palvelumalli saattaa menettää vetovoimaisuuttaan viikko viikolta, vaikka kehitys tapahtuu aivan omien silmien ja korvien alla.

Kuplautumisen toinen uhka linkittyy suoraan PR:n, markkinoinnin ja viestinnän toimenpiteisiin. Jos et ole yhteiskunnassa vallitsevan keskusteluilmapiirin pulssilla, oman organisaation kampanja, teko tai avaus voi tuottaa brändille jopa negatiivista mainehaittaa. Ammattilaisena sinun tulee tietää, mihin kontekstiin avaus sijoittuu ja ottaa tämä huomioon aina konseptoinnista sanoitukseen ja käytännön toteutukseen saakka.

Luo jotain, joka on juuri tälle ajalle ja sen ihmisille aidosti merkityksellistä.

Jos pystyt poimimaan oikeat signaalit tarpeeksi varhaisessa vaiheessa ja valjastamaan ne liiketoiminnan kehitystä tukevaksi voimavaraksi, olet yhden askeleen muita edellä. Ja ennen kaikkea sinulla on mahdollisuus luoda jotain, joka on juuri tälle ajalle ja sen ihmisille aidosti merkityksellistä.

Miten tämä käytännössä tehdään, ja miten kokonaisuus saadaan valjastettua koko organisaation käyttöön, yli markkinoinnin ja viestinnän raja-aitojen?

Kirjoittajat
Ilona Haahtela, neuvonantaja, valmentaja, YTM, Miltton
Tuuli Ekman, Director, PR & social media, VTM, Miltton

Katso webinaaritallenne: Mehut irti mediaseurannasta