Ero kotimaan markkinoinnin ja kv-markkinoinnin välillä on yllättävän pieni. Skaala on erilainen. Edelleen pohjatyö pitää tehdä hyvin; johtavat ajatukset (MIKSI?*), järkevä ja sytyttävä strategia (MITEN?*), hyvä suunnitelma (MITÄ?*) sekä osaavat ja sitoutuneet tekijät johtoa myöten. Aikaa ja rahaa pitää vaan varata riittävästi.

Mikroyrityksissä viennin vahvin potentiaali

Internet on jo pitkään helpottanut yhteydenpitoa ja kaupankäyntiä oman maan rajojen ulkopuolelle. Erityisesti B2C-kaupassa sähköiset kauppapaikat ovat tuoneet huippubrändit ja persoonalliset tuotteet suoraan meidän jokaisen olohuoneeseen. Jos ulkomaiset tuotteet virtaavat jouhevasti Suomeen, niin voisiko uutta kasvupotentiaalia Suomelle löytyä mikroyrityksistä? On vähän ehkä hassuakin, että me täällä pienessä Suomen maassa yritämme myydä tavaroita toisillemme ja siirtää rahaa taskusta toiseen. Meidän kaikkien pitäisi suunnata katse rohkeasti Suomen rajojen ulkopuolelle ja näyttää maailmalle, miten upeita tuotteita ja osaamista meillä täällä on.

Markkinointi on joukkuelaji

Tuki vientiä varten rakennetaan ihan samalla tavalla kuin aina myyntiä varten. Tarvitaan hyvän tuotteen lisäksi mm. tarkka asiakassegmentti, oikeat kanavat, hyvät kuvat, hyvät videot, hyvä tarina, hyvät nettisivut, aktiiviset somakanavat, puhutteleva sisältömarkkinointi, tarkkaan harkitut kampanjat, nerokas hakukoneoptimointi, oikeat vaikuttajamarkkinoijat jne. Tarvitaan iso joukko osaajia, jotka tekevät tämän kaiken näkyväksi ja kuuluvaksi. Ja ihan ensimmäisenä laitetaan tuotesuojaukset kuntoon.

Lähdetään yhdessä sinne missä on ostovoimaa!

Kirjasuositus:
Simon Sinek, Start with Why

Kirjoittaja:
Outi Syrjälahti, Kasvumanageri®

Outi Syrjälahti on MARK Jyväskylän puheenjohtaja ja kasvun valmentaja. Kasvumanageri auttaa B2B- ja B2C-yrityksiä kasvun suunnittelussa sekä johtamisessa myynnin ja markkinoinnin keinoin. Outi on osakkaana ja hallituksen puheenjohtajana Sidebay Oy nimisessä start-up yrityksessä, joka on kehittänyt oman Train’N’Treat tuoteinnovaation koirien palkitsemiseen.