Markkinoinnin ja mainonnan investoinnit ovat ratkaisevassa roolissa Suomen talouskasvussa ja työllisyydessä. Lukujen valossa markkinointi ei ole pelkkä kulu, vaan investointi, joka maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin suomalaisille yrityksille ja yhteiskunnalle. Ilman markkinointia suomalaisilla yrityksillä ei ole kysyntää ja tuotot valuvat kansainvälisille toimijoille. Syntymättä jää myös yrityksiä, tuotteita ja palveluita – brändejä, jotka menestyvät maailman epävarmuudesta huolimatta.

Panostukset markkinointiin palautuvat moninkertaisesti yritysten kassaan

Vuonna 2024 suomalaisyritykset käyttivät yhteensä 1,302 miljardia euroa mediamainontaan (1). Ilman tätä panostusta olisi kotimaisilta yrityksiltä jäänyt arviolta noin 9 miljardin euron tulot saamatta. Kansainvälisen selvityksen mukaan jokainen euro, joka käytetään mainontaan, tuottaa keskimäärin 7 euron edestä talouskasvua (2). Markkinointi toimii siis voimakkaana kasvuvipuna. Markkinointiin sijoitettu euro valuu koko talouden läpi.

Myynnin kasvattaminen on mahdotonta ilman markkinointia

Markkinointi pitää talouden rattaat pyörimässä myös haastavina aikoina (3). Strategisen markkinoinnin ydin on tunnettuuden kasvattaminen, kysynnän systemaattinen luominen ja markkinoille meneminen. Epävarmoista ajoista huolimatta menestymisen haluiset yritykset ymmärtävät markkinoinnin merkityksen kasvun ajurina ja panostavat siksi osaavien markkinoinnin resurssien lisäksi myös mediaan ja mainontaan. Suomalaiset yritykset investoivat markkinointiin hälyttävän vähän (4).

Tuotto näkyy yritysten liikevaihdossa ja tuloksessa: ilman toimivaa markkinointifunktiota ja -johtamista uusi tuote tai palvelu ei tavoita potentiaalisia asiakkaita. Myynnin kasvattaminen on mahdotonta ilman markkinointia. Vähentämällä organisaatioista markkinoinnin osaajia, sekä media- ja mainosinvestointeja Suomi menettää merkittävän siivun talouskasvustaan.

Investoimalla markkinointiin syntyy uusia työpaikkoja ja hyvinvointia

Yhteiskunnallisesti tarkasteltuna markkinoinnin merkitys työllisyydelle on samassa luokassa vaikkapa metsäteollisuuden tai teknologia-alan kanssa, vaikkei sitä aina tulla ajatelleeksi. Markkinoinnin ala työllistää kuitenkin kymmeniä tuhansia ihmisiä suomalaisissa yrityksissä. Lähes jokaisessa suomalaisyrityksessä on markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia huolehtimassa yrityksen brändistä, kysynnän kasvattamisesta ja asiakaspidosta. Lisäksi valtava määrä ihmisiä työskentelee markkinoinnin alan yrityksissä.

Kun huomioidaan vielä markkinoinnin kerrannaisvaikutukset – esimerkiksi markkinointikampanjoiden vaikutus tuotantoon, myyntiketjuihin ja kuluttajakysyntään – mainonnan arvioidaan tukevan noin 50 000 työpaikkaa Suomessa. Markkinointiala tuottaa omalla työllään hyvinvointia – sekä suoraan alan työntekijöille että välillisesti kaikille niille, jotka saavat työtä kasvavien yritysten myötä.

Kestävää kasvua ajattelun ja asenteiden muutoksella

Tuotantolähtöinen sisältä ulos -ajattelu ja kotimarkkinaan keskittyminen tappaa suomalaiset yritykset. Tilannetta heikentää entisestään varmistelu ja rohkeuden puute. Markkinoinnin alan ammattilaiset ja yritykset ovat luomassa kestävää kasvua yrityksille (5).  Menestyneimpiä yrityksiä johdetaankin strategisella markkinoinnilla, asiakas- ja markkinaymmärryksellä, brändillä ja tarinalla.

On aika avata yhteinen keskustelu siitä, miten emme kohtaisi enää yhtään taantumaa. Se on mahdollista, mutta vaatii ajattelun ja asenteiden, sekä ennen kaikkea toiminnan muutosta.

Sanna Laakkio, toimitusjohtaja, MARK Suomen Markkinointiliitto ry

Ei enää yhtään taantumaa
Markkinoinnin ala haluaa manifestoida vahvasti viestinsä: ilman markkinointia Suomi olisi hyvin erilainen, köyhempi yhteiskunta. Markkinointi luo kysyntää tuotteille ja palveluille sekä kotimaassa että ulkomailla, kasvattaa viennin arvoa ja tuo Suomeen kansainvälistä pääomaa.

Markkinointiala kantaa yhteiskunnallista vastuuta myös osallistumalla keskusteluun vastuullisuudesta ja edistämällä kestävää kulutusta. Näin markkinointi osaltaan muovaa yhteiskuntaa parempaan suuntaan, ei ainoastaan kaupallisesti vaan myös kulttuurisesti.

Markkinointi on investointi Suomen tulevaisuuteen. On aika tunnustaa markkinoinnin arvo ja varmistaa, että sitä hyödynnetään täysimääräisesti Suomen talouden ja yhteiskunnan hyväksi.

Koska emme halua kohdata enää yhtään taantumaa, olemme avanneet keskustelun (6) suomalaisen markkinoinnin tilasta yhdessä alan huippuasiantuntijoiden kanssa (7).

Mikä on MARK?
MARK on huolehtinut suomalaisen markkinointiosaamisen kehittymisestä vuodesta 1928 kouluttamalla ja jakamalla tärkeää ja ajankohtaista tietoa, sekä tarjoamalla verkoston kestävän kasvun tueksi niin yksilöille kuin organisaatioillekin. MARK ei ole ammattiliitto eikä edunvalvoja, vaan aatteellinen ja arvopohjainen järjestötoimija.
markkinointiliitto.fi

Lähteet:

  1. https://www.kantar.com/fi/inspiraatioksi/mediamainonnan-maara/year-2024
  2. https://valueofadvertising.org/value-of-advertising/value-of-advertising-report/   
  3. https://maynardpaton.com/wp-content/uploads/2019/12/SYS1-long-and-short-of-it.pdf
  4. https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/suomalaisyritykset-pihistelevat-markkinoinnista-ja-se-vaikuttaa-menestykseen—heikko-tunnettuus-jarruttaa-kasvua
  5. https://wfanet.org/knowledge/item/2025/03/20/wfa-research-identifies-drivers-of-successful-marketing-organisations
  6. https://www.markkinointiliitto.fi/manifesti/
  7. https://www.markme.fi/?_sft_post_tag=manifesti

Lisätiedot:
Sanna Laakkio, 045 110 8811, sanna.laakkio@markkinointiliitto.fi