Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin toiminta tavoittaa jopa 200 000 lasta ja nuorta ympäri Suomen

Työelämä ja yrittäjyys kehittyvät huimaa vauhtia ja erilaisten opetusmateriaalien päivitystarve kouluilla on jatkuvaa. Markkinointiliitto osallistuu talkoisiin tuottamalla oppimateriaalia yhdessä markkinoinnin kärkiosaajien kanssa. Tarkoituksena on lisätä markkinoinnin tietämystä aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin.

Olen viisi vuotta tästä roolista käsin ollut mukana kehittämässä suomalaista markkinointia yhdessä tiimini ja alan huippuasiantuntijoiden kanssa. Edelleen olen lähes päivittäin sen kysymyksen äärellä, mitä markkinointi on. Jos asia on alan ihmisille epäselvää, miten se voisi olla selvää niille, jotka eivät elä ja hengitä sitä työkseen, puhumattakaan lapsista ja nuorista, kertoo Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio.

Markkinoinnista on tullut lähes jokaisen perusosaamista ja sitä tarvitaan enemmän kuin koskaan, jotta saadaan luotua kysyntää ja kaupallistettua asiakas- ja markkinalähtöisiä palveluita ja tuotteita, Laakkio jatkaa.

Oivallus saattaa yhteen koululaiset ja alan parhaat osaajat

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin yrittäjyystaitoja tukeviin oppimiskokonaisuuksiin kuuluvat alakoulun 4.–6. -luokkalaisille suunnattu Pikkuyrittäjät-ohjelma sekä yläkouluille, toisen asteen oppilaitoksille ja korkeakouluille suunnattu Vuosi yrittäjänä -ohjelma. Ohjelmissa lapset ja nuoret harjoittelevat käytännönläheisellä tavalla yrittäjyys-, työelämä- ja taloustaitoja osana opetustaan. Yhdistyksen toiminta tavoittaa jopa 200 000 lasta ja nuorta ympäri Suomen.

– Luin Hesarista Pikkuyrittäjien toiminnasta ja olin ihan, että vau, mitä duunia nuo tekevät! Lähdin tutustumaan yhdistykseen ja siihen, millaista opetusmateriaalia löytyy – hehän tarjoilevat ensikosketuksen monelle lapselle ja nuorelle markkinointiin. Materiaalia oli erittäin kattavasti, mutta markkinointiin liittyen näki heti, että ajantasaisesta ja innostavasti toteutetusta lisämateriaalista voisi olla hyötyä ohjelmiin osallistuville lapsille ja nuorille sekä heidän opettajilleen.

Monipuolisia oppimiskokonaisuuksia tarjoavassa yhdistyksessä innostuttiin ehdotuksesta heti ja yhteistyö lähti käyntiin vauhdilla. Oli mieletöntä huomata, millä innolla myös markkinoinnin asiantuntijat lähtivät mukaan! He joutuivat haastavan paikan eteen, kun sanoittivat markkinointia lapsille ja nuorille, kuvailee Laakkio.

– Me Nuorten yrittäjyys ja talous NYTissä olemme todella iloisia tästä antoisasta yhteistyöstä Markkinointiliiton kanssa. On upeaa, että Markkinointiliiton asiantuntijat haluavat jakaa asiantuntemustaan lapsille ja nuorille. Yhteistyömme kautta oppimisohjelmissamme mukana olevat nuoret saavat ajankohtaista tietoa ja käytännön vinkkejä markkinointiin alan ammattilaisilta. Tämä on arvokasta niin meille yhdistyksenä kuin nykypäivän markkinoinnin ja brändäyksen haasteita pohtiville lapsille ja nuorille, summaa yhdistyksen sisällöntuotannosta vastaava asiantuntija Veera Hakaste.

Osa järjestön toteuttamaa yrittäjyyskasvatusta on myös Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuus ja -podcast, joilla pyritään kannustamaan ja innostamaan nuoria yrittäjyyteen. Osana yhteistyötä podcastiin päätyi haastateltavaksi myös Laakkio.

– Yhteistyön aikana puhe kääntyi usein siihen, miten tärkeää yrittäjänä, mutta myös yleisesti elämässä itsetuntemus on. Oli kiva päästä jakamaan omia ajatuksia podcastissa hyvinvoinnista ja elämän tasapainosta, kun olen sitä paljon elämässäni työstänyt. Olin erittäin vaikuttunut, miten ammattimaisesti podcastin juontajat Aatu Veikkola ja Otto Rantanen homman hoitivat.

Laakkiolla on vahva usko, että markkinoinnin ammattilaiset ovat valmiita auttamaan nuoria yrittäjiä myös jatkossa.

Yhteistyöhön osallistuneet asiantuntijat

Kurkkaa videot täältä.

LISÄTIEDOT

Sanna Laakkio, toiminnanjohtaja, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
sanna.laakkio@markkinointiliitto.fi

Pikkuyrittäjät ja Vuosi yrittäjänä -oppimiskokonaisuudet:
Mari Rakkolainen, asiantuntija, nuorten yrittäjyysosaaminen, Nuorten yrittäjyys ja talous NYT
mari.rakkolainen@nuortennyt.fi

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT tarjoaa työelämä-, talous-, ja yrittäjyystaitoja tukevia palveluita ja oppimiskokonaisuuksia kouluille, oppilaitoksille ja kunnille. Yhdistys aloitti toimintansa kesäkuussa 2023, kun Nuori Yrittäjyys ry ja Talous ja nuoret TAT yhdistivät toimintansa.

Markkinointiliitto on suomalaisen markkinoinnin soihdunkantaja, jonka tehtävänä on auttaa markkinoijia ja markkinointihenkisiä yrityksiä menestymään ja kasvamaan. MARK tarjoaa jäsenilleen alan johtavien asiantuntijoiden tuottamaa, uusinta ja edistyksellisintä tietoa – huolella kuratoituna.