Resurssien ja vuorovaikutuksen puute luovuuden esteenä – tuore tutkimus paljasti suomalaisorganisaatioiden heikkoudet ja vahvuudet

Luova Työelämä 2030 -hankkeessa kartoitettiin 17 suomalaisorganisaation luovuutta. Lähes 500 kyselyvastauksen perusteella luovuutta luo erityisesti organisaation ilmapiiri ja itseohjautuvuus. Tulokset julkistetaan kokonaisuudessaan 8.12. kaikille avoimessa webinaarissa.

Hankkeen tarkoituksena on ollut luoda tieteeseen pohjautuva tapa mitata ja kehittää sekä organisaatioiden että yksilöiden luovuutta. Hanke on osa hallitusohjelman alaista TYÖ2030-ohjelmaa, jonka tavoitteena on tehdä suomalaisesta työelämästä maailman parasta.

– Koska luovuutta ei olla aikaisemmin juurikaan osattu mitata, on luovuuden kehittämiseen ollut haastavaa tarttua. Sen vuoksi luovuutta ei ole osattu myöskään systemaattisesti johtaa, hanketta luotsaavan MARK Suomen Markkinointiliitto ry:n toiminnanjohtaja Sanna Laakkio muistuttaa.

17 suomalaisorganisaatiota luovuuden ”soihdunkantajina”

Osana hanketta toteutettu tutkimus selvitti suomalaisorganisaatioiden vahvuuksia ja kehityskohtia luovuuden mahdollistajina. Tutkimukseen osallistui 17 organisaatiota syksyn 2022 aikana. Mukana olivat Genelec, Fujitsu, Esko Systems, Reima, Arla, Kaski Agency, Abloy, Kotipizza, Foibekartano, Nomentia, Siemens, Indieplace, RabbitFilms, hasan & partners, Duunitori, Telia ja Olympiakomitea.

– Lähes jokaisessa tutkimukseen osallistuneessa organisaatiossa suurimmat vahvuudet ovat ilmapiirissä ja itseohjautuvuudessa – töissä viihdytään pääasiassa hyvin. Suurin yksittäinen häiriötekijä taas on, ettei luovuuteen resursoida tarpeeksi aikaa eikä varoja, kertoo Yellow Methodin tutkimusjohtaja Susanna Rahkamo.

Suurimmat erot nähtiin kuitenkin johtoryhmien ja muiden vastaajien välillä: tutkimuksessa johtoryhmän jäsenet näkevät organisaatiokulttuurin muita vastaajia positiivisemmin.

Miten organisaation koko vaikuttaa luovaan potentiaaliin? Entä mitä eroja on nähtävissä toimialojen välillä?

Tervetuloa kuulemaan tuoreet tutkimustulokset kokonaisuudessaan Markkinointiliiton järjestämään webinaariin, jossa keskustelua luotsaavat Yellow Methodin Susanna Rahkamo ja Pauliina Valpas sekä Markkinointiliiton Sanna Laakkio. Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton.

Katso MARK webinaari: Millainen on luovuutta edistävä yrityskulttuuri?

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Pauliina Valpas
toimitusjohtaja, Yellow Method
pauliina@yellowmethod.co

Susanna Rahkamo
tutkimusjohtaja, Yellow Method
susanna@yellowmethod.co

Sanna Laakkio
toiminnanjohtaja, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
sanna.laakkio@markkinointiliitto.fi

Luovuus on yksi tulevaisuuden työelämän tärkeimmistä kyvykkyyksistä –
Tutustu ja testaa oma luova potentiaalisi täällä.