Vuoden Iskulause -tunnustuksia Rapalalle kaksin kappalein

Markkinointiliiton Iskulausetoimikunta on valinnut vuoden 2021 iskulauseiksi kalastustarvikevalmistaja Rapala VMC Oyj:n kampanjaiskulauseet: ”Heittämällä parempi päivä” ja ”Vastustamatonta viehetysvoimaa”.

Perusteluissa mainitaan, että iskulauseet ovat omaperäisiä, oivalluttavia ja ilahduttavat kekseliäisyydellään. Kampanja on toteutettu urbaanissa ympäristössä ”ratikkakiskoilla”, jossa kiireettömyyden ihannointi on tuotu ruuhka-alueelle. Toimikunta toteaa myös, että iskulauseet kiteyttävät yrityksen toiminta-ajatuksen ja kertovat yksinkertaisesti olennaisen kalastamisen maailmaan liittyen.

”Hyvä slogan kiteyttää asiakkaalle annettavan lupauksen ja brändin keskeisimmän sanoman. Ja hyvä slogan saa ajattelemaan. Edes pienen hetken. Yleensä valitsemme vain yhden Vuoden Iskulauseen, mutta tällä kertaa oli perusteltua antaa tunnustus Rapalan kampanjan molemmille sloganeille, jotka täyttivät nuo kriteerit esimerkillisesti”, toteaa Iskulausetoimikunnan jäsen Anssi Järvinen.

Rapalan copywriter Lassi Linnola: ”Iskulauseet ovat etenkin tämän kampanjan kohdalla erityisen tärkeässä roolissa. Halusimme huomiota herättävää markkinointia, joka muistuttaa kalastuksen iloista ja Rapalan tuotteiden pyytävyydestä – brändille sopivan nokkelalla tavalla, tietenkin! ”

Vuoden Iskulause 2021

”Rapala-raitiovaunun tapauksessa Tomi Freemanin loihtima näyttävä design kaappaa huomion välittömästi, ja iskulauseiden sanaleikkejä jää mutustelemaan pitkään senkin jälkeen, kun ratikka on jo vilahtanut ohi. Raitiovaunun iskulauseiden kaksoismerkitykset antavat pallon lukijalle, ja lauseiden merkitys avautuu pienen pähkäilyn päätteeksi. Lopputuloksena on markkinointia, joka on sekä hauskaa että mieleenpainuvaa!”, Linnola jatkaa.

Vuoden Iskulause valittu vuodesta 1999 lähtien
Vuoden Iskulause valitaan edellisen vuoden aikana Markkinointiliiton Iskulauserekisteriin hyväksyttyjen iskulauseiden joukosta. Valinnan tekee seitsemänjäseninen Iskulausetoimikunta, jolla on vankka kokemus mainonnasta ja markkinoinnista. Toimikuntaan kuuluvat kuluttajaoikeuden juristi Tuula Sario, brändijohtaja Jussi Hirvelä, toimitusjohtaja Vesa Huhtanen, copywriter Mariitta Hämäläinen, Merja Peltonen, luova johtaja Anssi Järvinen ja päätoimittaja Taina Parviainen.

LISÄTIEDOT

Pirjo Maunula, Iskulausetoimikunnan sihteeri, MARK Suomen Markkinointiliitto