Valtaosa organisaatioista segmentoi omat asiakkaansa koon, toimialan ja/tai asiakkaan nykyisen tai potentiaalisen laskutuksen perusteella. Tällöin kyse on asiakkaan tuottamasta arvosta yritykselle. Haasteena tässä segmentointitavassa on se, että segmentit eivät tyypillisesti ole sisäisesti samanlaisia ja keskenään erilaisia liittyen tarpeisiin ja odotuksiin. Sen seurauksena keskenään hyvin erilaisia asiakkaita palvellaan samalla tavalla.

Asiakasarvoon perustuvassa segmentoinnissa puolestaan lähdetään liikkeelle asiakkaiden tarpeista ja odotuksista liittyen palveluntarjoajan tuotteisiin, palveluihin ja tapaan palvella. Tällä tavalla rakennetut segmentit ovat sisäisesti samanlaisia ja keskenään erilaisia asiakasarvoon eli asiakkuudestaan koettuun arvoon liittyen. Segmentointi auttaa keskittymään kullekin asiakassegmentille tärkeisiin asioihin ja vähentää panostusta asiakkaan kokemuksen kannalta epäoleellisiin asioihin.

Tämä webinaari on toivottu jatko-osa Asiakasarvo ja kilpailuetu -webinaarille ja käsittelee B2B-asiakkaiden strategista segmentointia.

Tarja Lähdemäki, Customer Advocate, Valoa Digital
Tarjalla on reilun 20 vuoden kokemus asiakaskeskeisen liiketoiminnan edistämisestä sekä strategisella että kädet savessa -tasolla markkinoinnissa, myynnissä ja konsulttina. Näiden lisäksi hän on toiminut myös digitaalisen palvelumuotoilun parissa asiakkuusjohtajana ja tuntee digitalisoitumisen mukanaan tuomat mahdollisuudet asiakasarvon kehittämiselle.

torstai 12.11.2020 klo 12.30-13.30

Webinaari

– MARKin jäsenille webinaari on maksuton
– Muille osallistujille osallistumismaksu on 129 €, joka laskutetaan erikseen.

Ilmoittaudu mukaan 10.11.2020 mennessä.

Jäseneksi voi liittyä jokainen markkinoinnista ja sen ilmiöistä kiinnostunut – ammattiin katsomatta, uran joka vaiheessa. Liity nyt, niin pääset osallistumaan maksutta tapahtumiimme ja saat MARK me -sisältöpalvelun käyttöösi.
Tutustu lisää

Katso webinaaritallenne: Asiakasarvo segmentoinnin lähtökohtana