Meillä on haaste: opiskelijat ja luovan alan toimistot ovat etäisiä toisilleen

Opiskelijoiden tietämys markkinointialan yrityksistä ja työnkuvista on ohutta. Ala ei ole erityisen vetovoimainen korkeakoulumaailmassa, sillä tieto toimialasta voi olla huhupuheiden varassa, verkostot ovat vielä pienet ja omaa osaamista ei osata ihan määritellä.

Lisäksi, useimmiten polku työelämään vie työharjoittelun kautta ja toimistojen harjoittelupaikat tuntuvat olevan kiven alla. Miten tutustua luovan alan toimijoihin, saada konkreettista kokemusta toimistoista, niiden työkulttuurista sekä toimenkuvista – ja vielä mätsätä omaa osaamista näihin?

Markkinointi- ja viestintäalan yritykset kaipaavat tuoreita näkemyksiä ja uusia tekijöitä

Miten löytää meille uutta osaamista, luoda toimistostamme positiivista mielikuvaa alalle tulijoiden silmissä ja rakentaa verkostoja korkeakoulujen kanssa?

MARKin hallitusjäsenenä ja Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun markkinoinnin lehtorina näen läheltä tämän haasteen molemmat puolet. Niinpä lähdimme vastaamaan tähän tarpeeseen, sillä MARKilla on tärkeä yhteiskunnallinen rooli tulevaisuuden tekijöiden markkinointialalle saattelemisessa. Ryhdyimme rakentamaan yhdessä vierailukonseptia, jonka tavoitteena on tutustuttaa opiskelijoita alan toimistojen kanssa ja näin edesauttaa alalle siirtymistä.

Puoli päivää toimistolla avaa tulevan työn arkea

Vierailukonseptin puitteissa opiskelijaporukka viettää puoli päivää toimistolla ja ohjelmaan kuuluu tutustumisten lisäksi heittäytymistä toimiston arkeen. Opiskelijoille voidaan antaa briiffi meneillään olevasta asiakascasesta, johon kaivataan freesejä näkemyksiä ja villejäkin ideoita. Vaihtoehtoisesti nuorten kanssa voidaan pallotella suunnittelijoiden alustavia ajatuksia: miten nuoret ne kokevat eli lisätä tiimin ymmärrystä Z-sukupolven ajatusmaailmasta ja kulutuskäyttäytymisestä.

Aloitimme konseptin testauksen Haaga-Helian tradenomiopiskelijoiden kanssa. Haaga-Heliassa voi opiskella markkinointia ja viestintää Luova toimisto Kreassa, joka simuloi työelämää siten, että kursseilla työstetään aitoja toimeksiantoja. Krean vetäjänä tiedän, että krealaisilla on loistavat valmiudet työelämään, kun takataskussa on jo käytännön kokemusta, mutta silti harjoittelupaikan löytäminen on välillä epätoivoista.

Mitä enemmän opiskelijoilla ja toimistolla on mahdollisuus päästä puhumaan asioista, sitä paremmat ovat edellytykset onnistuneille harjoitteluille ja mahdollisille rekrytoinneille

– Ossi Honkanen

Ensimmäiseksi vierailukohteeksi valikoitui yksi Suomen johtavista toimistoista: Mainostoimisto hasan & partners. Luova johtaja Ossi Honkasen mielestä opiskelijavierailut ovat aina positiivinen asia. Hän näkee, että opiskelun ja toimistoelämän realiteettien välillä on aina jonkinlainen kuilu. ”Mitä enemmän opiskelijoilla ja toimistolla on mahdollisuus päästä puhumaan asioista, sitä paremmat ovat edellytykset onnistuneille harjoitteluille ja mahdollisille rekrytoinneille.”

Hänen mukaansa vierailut pakottavat toimistoja pohtimaan omaa tekemistään ja toimintamallejaan; miten meillä tehdään asioita, millaista työ oikeasti on ja minkälaisen kuvan annamme alasta. ”On aina virkistävää nähdä, miten paljon intoa ja uutta ajattelua opiskelijoilta löytyy. Luovana johtajana on myös kiinnostavaa tunnistaa tulevia talentteja”, Ossi toteaa.

Vierailun aikana vahvistui tunne siitä, että luovalla alalla pääsen käyttämään ja kehittämään omia vahvuuksiani

– Sonja Vuori

Toimistovierailu antoi rohkeutta ja varmuutta omaan tekemiseen sekä tulevaisuuden suunnitelmiin

Aamupäivän aikana saimme kuulla työskentelystä hasanilla ja mainosalalla, toteutetuista kamppiksista, työnhakuprosessista ja sekä AD:n että strategin työpäivästä. Opiskelijat työstivät ideoita asiakkaalle ja presentoivat ne Ossille, joka kirjasi ajatuksia ylös. Vierailu oli krealaisten mielestä erittäin onnistunut, sillä osallistava tekeminen ja rento keskustelu avasivat mainostoimiston arkea hyvin. Kirsikkana vierailukaakun päälle, mukana ollut opiskelija Sonja Vuori nappasi avoinna olleen copy-harjoittelijapaikan.

”Hasanin vierailun aikana vahvistui tunne siitä, että luovalla alalla pääsen käyttämään ja kehittämään omia vahvuuksiani. Ossin puheet luovuudesta ja luovana olemisesta antoivat rohkeutta kirjoittaa omannäköisen hakukirjeen. Lähetettyäni hakemuksen laitoin vielä Ossille viestin LinkedInissä, jossa kiitin mahdollisuudesta vierailla ja kerroin hakeneeni trainee-paikkaa. Toimistovierailu antoi rohkeutta ja varmuutta omaan tekemiseen sekä tulevaisuuden suunnitelmiin”, Sonja iloitsee.

Hei pääkaupunkiseudun toimisto, kutsu markkinointiviestinnän opiskelijat kylään. Eikä haittaa, vaikka teillä ei olisi tällä hetkellä tarjota harjoittelupaikka, sillä jo tutustuminen puolin ja toisin on aina arvokasta.

Kevään vierailuajat ovat nyt varattavissa, nähdään pian!

Toistaiseksi vierailuja järjestetään vain pääkaupunkiseudulla. Mikäli haluaisit hyödyntää vierailukonseptiamme muualla Suomessa, otathan yhteyttä. 

Toimistovierailut on osa Markkinointiliiton yhteiskunnallista vaikuttamistyötä. Lisäksi autamme tulevaisuuden osaajia yhdessä yritysjäsentemme kanssa.

 

Jenni Brisk
MARKin hallituksen jäsen
Brändiasiantuntija, markkinoinnin ja viestinnän lehtori
Brisk Branding Oy
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Ossi Honkanen
hasan & partners
Luova johtaja, innovaatiot

Sonja Vuori
Opiskelija
hasan & partners trainee