Kiireenkesytyksen motto: Vähemmän kiirettä – enemmän luovuutta

Nykyään puhutaan paljon tietoisesta läsnäolosta ja pysähtymisestä nykyhetkeen. Valitettavasti monet eivät saa tästä kiinni, kun on tottunut nopeaan, niin hidasta ei yksinkertaisesti voi sietää. Elämme maailmassa, jossa nopeasta on tullut normaalia ja normaalista hidasta. Tehdessäni yhtä asiaa pitäisi samalla jo suunnitella toista. Aika ei odota, on toimittava heti. Hidastaminen ja ”vain oleminen” herättää levottomuutta – ei ole mitään tekemistä. Suhteemme aikaan on hyvinkin henkilökohtainen ja täten usein se ”ainoa totuus” meille. Kun joku toinen toimii eri tavalla, voi meidän olla vaikea hyväksyä sitä. Toisen henkilön toiminta koetaan haitaksi.

Voiko aikaa hallita?

Kun syötän hakukoneeseen hakusanaksi ”time management” tulee osumia valtava määrä. Miksi? Ehkä tämä kuvaa sitä miten vaikea aikaa on hallita. Ajanhallintaan on kehitetty lukuisia erilaisia konsteja ja ohjelmia, ja sittenkään se ei tunnu onnistuvan. Aika ei vain tahdo taipua meille hallittavaan muotoon vaan haluaa elää vapaana. Luultavasti ajanhallinnassa on myös kyse pyrkimyksestä tehokkuuteen – kuinka käyttää aikaa niin, että saa mahdollisimman paljon aikaiseksi käytettävissä olevana aikana. Tehokkuus ei useinkaan pidemmän päälle tarkoita hyvinvointia. Ihmiset uupuvat työssään. ”Ihmisestä voi tulla hyvä tai huono luonnonvara riippuen siitä, miten hän hallitsee suhdettaan aikaan”, Bodil Jönsson kirjoittaa kirjassaan 10 ajatusta ajasta. Olisiko siis ennemminkin kyse suhteesta aikaan kuin ajanhallinnasta? Valita aikaa tehdä jotain. Saada mahdollisuuden toimia. Itseasiassa meillähän on aina aikaa, koska olemme ajassa. Aika ei lopu eikä karkaa yhtään mihinkään.

Kun kiire muuttuu tehottomuudeksi, se käy kalliiksi

Arkipäivässä aika koetaan usein kiireenä. Kiirettä ei varmaankaan vähennä sen tapaiset toteamukset kuin ”nopeat syövät hitaat” ja ”ei tämä miettimällä parane”. Jossain vaiheessa kiire muuttuu tehottomuudeksi ja käy kalliiksi. Kiireeseen reagoidaan yksilöllisesti, mutta kiireen hallintaa ei ole juurikaan pyritty yhteisöllisesti kehittämään. Kiirettä pidetään ikään kuin annettuna, asiaan kuuluvana tai haittailmiönä, josta työntekijä pyrkii yksilöllisesti selviytymään.

Kiire liittyy yhteisölliseen toimintaan

Kiire on myös ystävä. Kiire kertoo meille sen, mikä ei toimi eli antaa arvokasta tietoa siitä, mitä tulisi muuttaa. Kiirettä ei myöskään voi kokonaan hallita yksilöllisenä ilmiönä, pyrkimällä selviytymään omin avuin, tekemällä ylitöitä tai toimimalla yhä tehokkaammin. Kiire liittyy yhteisölliseen toimintaan. Yksilöllisin ponnisteluin voidaan tiettyyn rajaan asti selviytyä kiireestä, mutta kiireen parempi hallinta merkitsee yhteisöllistä toiminnan analyysia ja työn kehittämistä

Tässä MARK-valmennuksessa saat tutustua omaan aikasuhteeseesi ja toimintamalliisi, kun kohtaat kiireen. Yhdessä jaamme ideoita ja toimivia tapoja kesyttää kiire.

Onko nyt aika osallistua valmennukseen vai onko nyt aikaa osallistua valmennukseen? Kiireenkesytyksen motto: Vähemmän kiirettä – enemmän luovuutta.

Asiantuntijana on Mika Lindfors, joka on psykoterapeutti (VET), työnohjaaja STOry sekä kiireenkesytysvalmentaja, verkkokonsultti (THL), vuorovaikutuskouluttaja.

Mika Lindfors on toiminut yli viisitoista vuotta työnohjaajana eri toimialoilla. Työelämän haasteet ja onnistumiset ovat tulleet tutuksi. Laaja-alaisemmin työelämään liittyviä näkökulmia hän saanut tutkia kouluttaessaan esimiehiä kohti johtamistaidon erityisammattitutkintoa. Työpsykologiaa Mika on kouluttanut Avoimessa yliopistossa (aiheina mm. työpaikkakiusaaminen, konfliktien hallinta ja työuupumus). Hänen oma toiminta ja ajattelu lähtee vahvasti ratkaisukeskeisestä näkökulmasta. Myös dialogisuudella on oma paikkansa valmennuksessa ja koulutuksissa. Yhdessä ääneen ajattelu luo usein oivalluksia. Mika Lindforsin motto on: Eivät asiat itsessään ihmisiä vaivaa vaan heidän käsityksensä niistä (Epiktetos).

Lue lisää Mikan mietteitä ajan hallinnasta

Keskiviikko 3.6.2020 klo 17.00-18.00

Valmennus toteutetaan webinaarina – voit osallistua etänä tietokoneeltasi tai mobiilisti.

Webinaari on tarkoitettu MARKin jäsenille ja on se maksuton.

Ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen viimeistään 1.6.2020 mennessä. Linkki webinaariin lähetetään osallistujille lähempänä ajankohtaa.

MARK jäsenyys
MARKin jäseneksi voi liittyä jokainen markkinoinnista ja sen ilmiöistä kiinnostunut – ammattiin katsomatta, uran joka vaiheessa. Liity nyt, niin pääset osallistumaan tapahtumiimme. Tutustu lisää